Case: Børnefamiliers liv med grøntsager for Coop

Børnefamiliers liv med grøntsager for Coop

Grøntsager er vigtige i aftensmaden hos mange danske familier – og samtidig lidt besværlige og vanskelige at forny og variere i en travl hverdag. Så hvad kan få mere grønt i kurven og op på tallerkenen hos børn og voksne? Det har vi undersøgt for Coop.

Nueva har undersøgt, hvordan grøntsager opfattes, købes og bruges i det daglige hos en række danske familier.

Tal fra Danskernes Madvaner, en rapport udarbejdet af Coop i 2016, viser, at flere danskere gerne vil spise flere grøntsager, men til trods for de gode intentioner, stagnerer salget af grøntsager i de danske supermarkeder.

I Coops sundhedsstrategi er et øget indtag af grøntsager derfor udpeget som ét indsatsområde, der i de kommende år skal understøtte en sundere livsstil. Så hvordan kan Coop arbejde med nye tiltag for at påvirke adfærd og vaner?

Gennem en eksplorativ, kulturanalytisk undersøgelse sætter vi fokus på de bagvedliggende kulturelle og sociale forhold samt de til- og fravalg, der spiller ind, når familierne køber og bruger grøntsager. Hensigten bag undersøgelsen er at blive klogere på, hvornår barrierer – og ikke mindst potentialer – opstår, og hvordan Coop og andre kan gribe og skubbe på de gode intentioner, grøntsagsglæden hos både børn og voksne og det udbredte kendskab til, at grøntsager er gode og vigtige i maden.

Hent rapporten Børnefamiliers liv med grøntsager – og kontakt os gerne for oplæg eller mere information.